Oooops

En läxa att lära (mer än en gång, uppenbarligen) är att alltid tänka på att det som skrivs med en avsikt kan läsas som en helt annan.

Jag kan, så här i efterhand, hålla med om att dagens tidigare text kanske avviker en smula från ett genomsnittligt blogginlägg. Under valåret har jag ju inte riktigt bloggat. (Inom felmarginalen.) Det var lite för långt får en ren statusuppdatering på FB, lite för… i avsaknad av något riktigt medium. Men jag publicerade det som ett blogginlägg och tänkte att det var en kul text. No more.

Jag orsakade helt oavsiktligt och alldeles obetänkt en massa oro.

Nej, det mest verklighetsinspirerade i den texten handlade om magsjuka (i helgen) och frasen ”Kemin, som bör pågå i det tysta inre, har en tendens att läcka ut lite då och då.” Värre än så var det verkligen inte.

Eftersom jag så att säga är en del av mitt eget ständiga ”flöde”, var också denna text det. Det fanns en kontext och inte minst en ständig referensram av ganska skruvade skämt som var självklar för mig. (Och, ärligt talat, även om jag annonserar blogginlägg via tex facebook, brukar läsarskaran vara begränsad och – har jag antagit – vanligen väldigt införstådda med precis vad som ”gäller”…)

Jag kunde inte tänka mig att det här skulle ses så annorlunda.

Och ja, jag har ibland haft andra skämt som folk missuppfattat på Facebook. Och ja, jag skrev en satirisk baktanke som lett till flest uppsagda prenumerationer på Tidningen NU för en enskild artikel. (Ja, jag kanske borde ha lärt mig.)

Kommentera

