Jag och George…

Jag tillhör dem som ibland har svårt att lämna tillbaka låneböcker i tid. Det är inte det att jag läser extremt långsamt – oftast tvärtom. Det är oftare det att jag inte är färdig med en bok, även om jag l ä s t den, när lånetiden går ut. Processen fortsätter efteråt – jag vill kunna gå tillbaka och kolla upp saker osv.

Fast oftast är jag bara glömsk, ostrukturerad och klantig. Jag ska lämna tillbaka dem, men jag kommer bara ihåg att jag borde göra det på dagar där det inte går – dagar när jag skulle kunnat, har jag av någon anledning ingen tanke på det.

Jag är tydligen i gott sällskap. CNN rapporterar att George Washington som nyinstallerad president i oktober 1789 lånade böcker på ett bibliotek i New York, om bland annat internationella relationer och debatter. De lämnades aldrig tillbaka och böterna – då två pence om dagen – borde nu vara uppe i (inflationsjusterat) nära si så där $300 000.

George Washington skulle möjligen kunna skylla på att huvudstaden året efter flyttade till Philadelphia och att det efter det blev svårare att lämna tillbaka böckerna – han var på väg fler gånger, men att rida genom New Jersey…

Vid ett tillfälle när jag faktiskt försökte lämna tillbaka några böcker (bara lite försenade) hade jag ett intressant ”computer says no”-ögonblick. Jag försökte lämna tillbaka två volymer med Sveriges gamla landskapslagar som jag använt för mitt specialarbete. Bibliotekarien utbrast ”Men det är Linköpings stadsbibliotek som har de har! De är på långlån.”

Det var det ju uppenbarligen inte. De låg där på disken. Jag försökte lämna tillbaka dem.

Det här var när Stockholms stadsbibliotek datoriserade utlåningen första gången. Det var uppenbart att bibliotekarien var en smula nervös för att saker kunde gå fel – och då förmodligen låg helt utanför hennes möjlighet att rätta till. Om Datorn sa att det var Linköpings stadsbibliotek som hade böckerna, så gick det inte att ändra på. Strunt samma att de låg där på disken!

Jag föreslog dock att hon för enkelhets skull skulle prova att bara avregistrera dem. Och det gick. Därmed var ju saken löst.

Datorstrul kunde dock inte George Washington skylla på.

Kommentera

