”Men hieroglyferna var snygga…”

Jag läste en nyhet från Discovery News som handlade om gravinskriptioner i drottning Behenu’s grav. Genom hela artikeln väntade jag på vad nyheten egentligen var. (Så pass bra kan jag min ”Book of the Dead” att jag känner igen en vanlig gravofferritual…) Ingenting speciellt visade det sig. Men som professor James Allen säger på slutet: det var ovanligt snygga hieroglyfer.

This ritual is well-attested from other pyramids, so, from what I can see, Behenu’s copy does not add much new. But, the hieroglyphs are nicely carved (…)

Kommentera

