”Du borde blogga, Ulf”

Ja, folk har sagt det förr. Men om det kommer från en kollega som man har stor respekt för, är det kanske dags att fundera på saken igen. Som den här bloggen visar, har jag tänkt på det förr – med varierande resultat. Det huvudsakliga skälen till att det aldrig fungerat är dessa:

  1. Jag är rätt lat och ganska ombytlig. Jag orkar sällan med att hålla på med saker när det känns motigt. Inre motivation är jag inte bra på, helt enkelt. (Som ofta är fallet om man haft återkommande depressioner, är hjärnans motivationssystem lite skört…)
  2. Jag har prestationsångest. Vad är det för mening att blogga, om jag inte skriver intressantare, oftare, bättre, snabbare och dessutom roligare än alla andra som någonsin bloggat? Har jag någonting att tillföra då?
  3. Har jag tid?

Men den här gången kommer jag åtminstone att göra ett ärligt försök. Om jag fortsätter att hålla bloggen dold ett tag, så ser vi hur det går, okej? Går det bra, är det väl dags att berätta om det för omvärlden i alla fall.

Kommentera

