Uppdatera Folkpartimarschen

Jag tror att folkpartiets svårigheter att erövra ledartröjan i det borgerliga lägret helt och hållet kan skyllas på en sak: Den alltför gammalmodiga och nästan okända ”folkpartimarschen”. Det är det som gör att vi, i prövningens stund, inte förmår ta ut det där extra som skulle säkra inte bara ett regeringsskifte utan ett större folkparti och i största allmänhet leda till dagar av mjölk och honung.

Vi behöver något modernt. Något alla kan stämma in i. Och något som bättre fångar partiets ”själ”. Ett tag tänkte jag att den – till nytta för alla som absolut inte kan sjunga – inte skulle ha en egen melodi. Istället sjunger alla efter sin egen favorit. Det känns så liberalt. Men efter att ha hört med musikkunniga vänner har jag förstått att melodin gör sången.

Därför måste vi så klart ha en nyskriven melodi. Själv kan jag inte bidra med det. Men jag kan inspirera med vissa idéer. Den ska som sagt vara modern. Lagom pampig och lagom ödmjuk. Helst ska den kunna vinna både schlagerfestivalen och framföras i Konserthuset.

Det ska vara två stämmor, har jag kommit på. En lite enklare, man skulle kunna kalla det för en körstämma. Återigen tänker jag på oss som är lika taktlösa som tondöva. Körstämman ska bara mässa ”krav, krav, krav, krav” under det att huvudstämman sjunger om sådant som symboliserar det moderna folkpartiet. Även om det är en utmaning får vi hitta rimord på ”globalisering”, ”rättstrygghet” och ”läsa.skriva-räkna-garanti”.

Om sången blir färdigskriven i tid, så kan Lars Leijonborg få sjunga den på valnatten. Till det uruppförandet funderar jag på en specialskriven vers om ”teknisk valsamverkan”.

Körstämman och huvudstämman ska också gå i olika takt. Den ena kan gå i tre fjärdedels takt och den andra i fyra fjärdedelar. Detta ska helt enkelt symbolisera att i det nya folkpartiet går ledningen inte alltid i takt med resten av partiet.  

Sapient

(Tidigare publicerat i Tidningen Nu)

Kommentera

