Rättvisa siffror i budgeten

Jag har lyssnat på socialdemokraterna. Man bör göra det, har jag hört. Lyssna, alltså. Även till sina meningsmotståndare. Bland annat har jag lyssnat (och läst – mer läst än lyssnat, om sanningen ska fram) på diskussionen om rättvisa i samband med regeringens budgetförslag tidigare i höst. Vid något tillfälle hörde jag uttrycket ”högeralliansens siffror är orättvisa”. Jag har undersökt saken och jag måste ge förre finansministern rätt. Regeringens siffror ÄR gravt orättvisa. Åtminstone en del av dem. Låt mig förklara.

Jag började med budgetens första del, med själva förslaget till statsbudget. Samma slags uppställning av inkomster och utgifter som kassören i vilken liten förening som helst producerar en gång om året, med den skillnaden att de flesta föreningar inte presenterar sina budgetar i miljardbelopp. I regeringens förslag till budget – som presenteras på sidorna fyra och fem i finansplanen – förekommer stort sett alla siffror mellan 25 och 32 gånger. (Utom i utgiftsområdens namn, sidnumreringen och liknande som får bortses från av lätt insedda skäl.) En smärre avvikelse förekommer när det rör siffran 1, som förekommer aningen mer än medeltalet – nämligen 38 gånger. Men så långt är allt hyggligt rättvist fördelat. Sen blir det värre. Siffran 0 (noll) förekommer hela 58 gånger. Mer än dubbelt så mycket som siffrorna 4 och 2 som förekommer färst gånger, 25 respektive 27 gånger.

Jag instämmer med Pär Nuder om det upprörande i regeringens orättvisor. Jag har verkligen inte givit Allians-regeringen något mandat att särbehandla siffran noll på detta sätt. Jag kan inte förstå varför den favoriseras i så hög utsträckning. Och framför allt – nollor inom statsverket är ju definitivt ingenting att glädja sig åt!  

Sapient

Kommentera

