Nya Stockholmssyndromet

Tre saker finns som jag ej kan förstå – ja, fyra som gör mig förbannad. Folk som tränger sig före, de som inte kan säga ”ursäkta”, de som blockerar dörrar och de som stannar i trånga utrymmen.

Det kanske beror på trängselavgifterna. Trängseln har blivit värre i tunnelbanan och på andra håll. Med trängseln kommer också fler som orsakar problem för andra. Ja, jag talar om ohyfsat beteende. Jag tror inte det är ett storstadsfenomen – men i storstaden finns det mindre utrymme att dela på. Då går det som det går, när vissa människor stannar upp just där en gång är som smalast och samlar flera hundra stressade morgonpendlare bakom sig.

Det är som något slags regel. En Murphys lag för kollektivresenärer. Det som kan gå fel kommer att gå fel. Om man bygger uppgången från en tunnelbanestation så att det finns en kritisk passage, så är det just där som någon kommer att stanna och undra över vägen. Det slår aldrig fel.

Vissa medresenärer – någon vis människa dristade sig för några år sedan att istället kalla dem ”motresenärer”, ett synnerligen passande epitet – har istället blivit burdusare. Om du sätter din armbåge i min nacke på väg nedför rulltrappan, nåväl det kan jag leva med. Jag skulle gärna höra dig säga ”ursäkta” så jag kunde flytta på mig. Så sluppe du förmodligen vara sur och jag slapp ha ont i nacken.

Jag tillhör de saktmodigas skara. Därför ser jag fram emot att en dag ”ärva jorden” som det heter. Då kommer jag att ströva längs tomma perronger och härligt trängselbefriade korridorer. Som jag kommer att njuta!

Sapient

(Tidigare publicerad i Tidningen Nu)

Kommentera

