”Bli onödigt full”

Tänk att regeringen hade hanterat Systembolaget på samma sätt som spelmonopolet. När Anitra Steen utlöser sin gyllene fallskärm och blir godsägarinna på heltid ersätts hon inte av ännu en partipolitisk trotjänare. Nej, istället väljer man en yngre man med examen från Handels och en så långt framgångsrik karriär som vd för olika bolag i näringslivet bakom sig. Genast inrättar ’systemet’ flera hundra nya återförsäljare. I vilken ICA-kassa som helst kan du nu köpa vin till maten. Eftersom man slår in vinförsäljningen på en särskild kassaapparat, som är direktkopplad till Systembolagets huvudkontor, kan man kringgå frågan om vem som tar ansvar för försäljningen.

Sen delar man in försäljningen i tre stycken ”divisioner” som ges direkt uttalade mål om att öka omsättningen och var sin marknadsföringsbudget. Division ”starköl, cider och alkoläsk” satsar på tv-reklam. I tevereklamen är det två medelålders – till synes arbetslösa – gotländska män som får personifiera starkölsdrickandet i Sverige. Alla kan snart citera ”Starkbire – lett å dricke” och ölhinkandet når raskt samma nivåer som glassförsäljningen under sommaren.

Vindrickarna brukar vara mer konservativa och snobbiga, tänker chefen för affärsområdet ”jästa drycker”. I reklamen ser vi människor som sitter vid stora middagsbord och ser uttråkade ut. Men när någon tar en smutt av vinet så lyser ansiktet upp av glädje, och bilden tonar över i ”pay-offen” som det heter på modern reklamsvenska, ”Plötsligt händer det”. Chefen för den tyngsta divisionen, den som kränger destillerade drycker av alla de slag, kapitulerar helt enkelt för trycket och överger allt vad märken heter. Hans försäljningsstrategi bygger istället på insikten att sprit säljer på alkoholinnehåll. ”Bli onödigt full”, trumpetar hans annonser. Ty så olika kan man tydligen uppfatta ”socialt ansvarstagande” om man är socialdemokrat idag…

Sapient

(Tidigare publicerat i Tidningen Nu)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: